Gezonde hamburgers

 

Foto: kookeiland.be

“Zijn er ook gezonde hamburgers?” vroeg Joris zich af.
“Natuurlijk.” antwoordde ik hem. “Laten we enkele recepten doornemen.”

Laatst kwam Joris op mijn spreekuur voor dieetadvies, omdat hij vaak zo moe was. Hij had tijdens de laatste toetsweek niet goed gescoord, want hij kon zich niet concentreren. Daarnaast was hij ook enorm winderig, waardoor zijn huisgenoten hem hadden verboden om in de keuken te eten. Joris’ moeder had hem streng toegesproken en gezegd dat hij ook beter moest gaan eten. Zij had het idee dat hij nu hij op kamers zat, maar een rommeltje van zijn maaltijden maakte. Joris was het wel met zijn moeder eens, maar had alleen geen flauw idee wat dat beter eten inhield. Via de assistente van zijn huisarts kwam hij uiteindelijk bij mij terecht.

Toen ik Joris’ dagmenu’s met hem doornam, viel het me op dat hij heel vaak hamburgers at. “Lekker makkelijk.” was zijn motivatie. Joris gaf ook direct aan dat koken niet zijn hobby was en dat hij het liefst snel achter de computer of televisie iets warms naar binnen werkte.

Nu kon ik hem best wel vertellen over gezonde voeding, aan tafel eten, verse groenten koken en andere adviezen die bij een gezonde voeding horen, maar ik had het idee dat hij mij daarbij charmant lachend zou aankijken met in zijn gedachten: je denkt toch niet dat ik dat allemaal ècht ga doen, hè? Bij navraag gaf hij ook direct toe dat hij niet verwachtte langer dan twee dagen een gezond ‘dieet’ te kunnen houden.

“Wat vind je van het idee als ik je recepten geef voor gezonde burger-maaltijden?” informeerde ik. Dat zag Joris wel zitten, zelfs als daar dan herkenbare stukken groente in zaten. Het ging hem erom dat de maaltijd snel klaar is, binnen zijn budget past en zo min mogelijk afwas geeft. Terug naar Casussen.

Via zijn moeder kon Joris een blender regelen. Ook was zijn moeder bereid om samen met hem allerlei soorten burgers te maken, die zij daarna invroren. Joris bleek er best plezier in te hebben om van zijn moeder de kneepjes van het burger-vak te leren en zijn moeder vond het geweldig dat ze samen met haar jongste zoon in de keuken kon staan, al was het maar eens in de zoveel tijd. Ik heb in ieder geval voor Joris verschillende recepten geschreven waarin hij afwisselend rundvlees, kip, vis, ei en groenten tot smaakvolle burgers om kon toveren. Na een tijdje waagde hij zich zelfs aan burgers van gierst, quinoa, linzen en voor hem onbekende kruiden. Hij serveert de burgers nu op een meergranenbol in plaats van op zo’n klef wit hamburgerbolletje of tussen twee sneden bruin brood. Hij vertelde dat hij ook al een keer had ge-experimenteerd met een hamburger op een witlofsalade, maar dat vond hij nu wat koud. “Dat probeer ik in de zomer wel weer een keer”, beloofde hij plechtig. Wel vertelde hij vol trots dat hij met zijn moeder een heel lekker sausrecept van yoghurt had ontwikkeld en een lekker recept op basis van tomatensaus voor pasta.

Joris maaltijden zijn nog niet geheel volgens de richtijnen Goede Voeding, maar hij voelt zich wel fitter. Hij heeft veel minder last van een opgeblazen buik en winderigheid en met name het laatste wordt door zijn huisgenoten zeer gewaardeerd.

Joris’ recept voor zalmburger met yoghurtsaus:
– 2 stukken ontdooide stuk zalm van de supermarkt
– 1 kleine ui
– 1 ei
– een verkruimeld blokje visbouillon
– een dessertlepel abrikozenjam of een theelepel honing
* alles in de blender
– 1 hand havervlokken erbij (of meer) om de massa te binden totdat deze dik genoeg is om burgers te vormen. Bloem gaat ook, maar havervlokken zijn gezonder.
– in een grote koekenpan wat vloeibare bakmargarine smelten
– burgers aan beide zijden snel dichtschroeien, deksel op de pan en in 5 minuten laten garen. Als je een krokanter korstje wilt, doe je geen deksel op de pan.

Voor de yoghurtsaus
– een flinke lepel biogarde stand
– een theelepel gedroogde dilleblaadjes
– een klein beetjes knoflookpoeder
– scheutje citroensap
* alles roeren
Geheel serveren op gemengde salade of op een lekker vers meergranenbolletje. Terug naar Casussen.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment