Borrelbuik (deel 2/2)

Ontlastingonderzoek
Om een meer gedetailleerd op-maat dieet te kunnen maken, heb ik Lisa gevraagd om een ontlastingonderzoek te laten doen bij RP-Vitamino. Dit onderzoek bevestigde niet alleen mijn vermoeden, maar gaf ook meer informatie over welke darmflora in welke (foute) hoeveelheden in Lisa’s darm voorkwamen. Ook toonden de verhoogde hoeveelheden van diverse enzymen dat er veel vervelende micro-organismen in de darm aanwezig waren.

Medicatie en suppletie
Ik heb mijn advies aan de nieuwe gegevens aangepast en ook even supplementen ingezet om het opladen van micronutriënten in de lever te stimuleren. Ik heb de huisarts gevraagd om een passend antibioticum voor te schrijven; bij voorkeur Nystatine. Gelukkig was deze het hier mee eens en heeft hij dat ook gedaan. Lisa heeft haar darm zo in korte tijd kunnen verlossen van een groot deel van de foute darmflora. Direct daarna heb ik Prosymbioflor geadviseerd met daarin de ‘zaailingen’ van de gewenste darmflora en daarbij een aangepaste dieetadvies.

Lekker
Lisa vindt het gelukkig heel leuk om met voeding bezig te zijn en heeft dan ook snel veel lekkere recepten gevonden voor de voedingsmiddelen die in haar met nadruk heb geadviseerd.

Big smile
Op 20 oktober zag ik Lisa weer terug. Ze had een big smile op haar gezicht en ze zag er stralend uit. Ze vertelde dat ze niet meer trilde, dat ze 3,2 kg was afgeslankt en dat ze geen buikkrampen meer had. Ze voelde zich goed en had duidelijk meer energie. Ik vond dat ze het geweldig had gedaan. Lisa vertelde enthousiast dat ze allerlei groenten had gegeten die ze nog nooit had geproefd en ze vond dat een heel avontuur. Ik vond het natuurlijk enorm dapper van haar dat ze al deze voor haar vreemde producten had geprobeerd, want niet iedereen waagt zich zo maar aan schorseneren, bamboespruiten of hummus. Gelukkig maar dat ik geen geitenogen, tarantulapoten en vleesmuisvleugels in het dieetadvies had gezet, grinnik.

Sociaal
Hoe dan ook: Lisa was zeer tevreden met hoe zij zich voelt en ik was ook tevreden. Ik vind het altijd heerlijk als ik jonge mensen aan een gezonde darm kan helpen. Dat scheelt hen jarenlang tobben met het eten. Want vergeet niet; eten doe je íedere dag. Het is ook een sociale activiteit, dus je kunt het niet zomaar uit je leven schrappen.

Moeder
Lisa’s moeder had eens bekeken hoe haar dochter met het dieet en de suppletie goede resultaten behaalde en vroeg zich af of een dieet haar ook kon helpen. Zij had al zo lang als zij zich kon herinneren last van een opgeblazen buik en alles wat daar bij hoort. Haar verwelkom ik later in de praktijk.

Ik nodig je ook uit om mijn blog te volgen en om te reageren.

Tot de volgende keer,
*Jacqueline Gerrits, B health
orthomoleculair diëtist
www.vitality-jg.nl

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment